Консултант по устойчиво развитие или ESG[1] не е от онези професии, за които децата си мечтаят. Всъщност дори звучи скучно и статично. Рядко ни разбират, когато се опитваме да обясним какво работим. Почти нямаме приятели и познати, които схващат с какво точно се занимаваме, а за родителите ни това ще си остане мистерия завинаги. Масово хората си мислят едно от следните напълно противоречащи си неща: а) спасяваме планетата, б) лъскаме имиджа на големия бизнес или в) просто усвояваме евро-пари.
Всъщност сме консултанти. Като такива работим много с бизнеса. Правим го, за да дадем отговори на въпроси като какви стъпки да предприеме, за да се оптимизира даден процес и да се използват по-малко или различни суровини. Отговаряме на въпроси какво ще последва, ако се вземе дадено „зелено“ или „социално“ решение и как да стане. Като „нормални“ консултанти първо се запознаваме със ситуацията при клиента – знаем точно кои въпроси да зададем, накъде да се насочим и кое ни върши работа. Работим с много цифри и информация – стандарти, регламенти, методологии, специфики за индустрията и основно за процесите при конкретния клиент. Когато един консултант анализира данни и създава алгоритми, това му позволява да стигне до информация, която накрая води до изводи и решения за клиентите. Тоест, ползите от работата ни са видими, създаваме стойност и тя може да се види или пипне 😉 А това, повярвайте ни, е много мотивиращо. Любимият ни пример е изграждането на една от най-модерните и екологосъобразни златни мини в света – тази на DPM край Крумовград.
Друга полза от опита ни е, че можем да даваме много конкретни препоръки за мерки, които имат финансови и организационни основи – тоест – са реалистични за бюджета и хората, с които компанията разполага. Имаме представа от финансовите последствия на разни решения и внимаваме много. И го казваме, защото „хлъзгавата“ част на ESG, в което се превърна устойчивото развитие е, че то вече не е доброволно, а е доста натрапено. Това значи, че някой ти налага да свършиш едни неща със своите пари, ама не той носи отговорността да ги спечели.
Също така, като ни извикат с конкретна задача, знаем какви вътрешни политики и стратегии ще повлияят на успеха на задачата и знаем как да ги интегрираме в останалите процеси. Например, ние не „инсталираме“ мерки за декарбонизация, които идват като готови елементи от европейските бюрократи – като Чарли Чаплин в „Модерни времена“, а навлизаме в работата на клиентите дотолкова, че да схванем конкретната ситуация, в която се намират. Сърфираме добре в безупречното изпълнение на политиките, подковани с данни, но винаги гледаме към брега, където е бизнесът, здраво стъпил на земята, за да не се изстреляме с вълната. Нашето верую е, че бизнесът поначало е добър, защото той ни дава всички блага и иновации и му помагаме да работи така, че да създава максимални ползи не само за себе си, но и за всички други наоколо, като не компрометира околната среда и общностите, сред които се намира. Ето с такива хора ще се съберете, когато станете част от екипа ни.
Ние сме искрени. Откакто сме в тази индустрия – ние практически я създадохме в България – тя се промени. На нас определено не ни харесва да виждаме как налагат ESG със закони. Смятаме, че в сърцевината си разбирането за добро управление лежи в ценностите на компанията и качеството на лидерите в нея, а не идва отвън. Не рецитираме непрестанно регулациите и не плашим бизнеса с рисковете. Окуражаваме клиентите си, когато оценяват как въздействат на околната среда и хората, да си дадат сметка не само за имплицираните им негативни въздействия (да, някои са реални, други са имплицирани от обществото), а да не забравят и иманентните ползи от съществуването си. Всеки бизнес носи огромна полза със самото си присъствие на пазара – допринася за благоденствието в обществото – на групи хора, на цели региони или дори на национално ниво. В denkstatt смятаме, че докато има бизнеси, които създават блага, за които някой плаща, то значи те са желани и полезни.
В нашата компания няма отлив на хора. Засега. Конкуренцията чука всеки ден на вратата ни, но това, че досега не сме загубили никого, вече е награда. Тук човек може да намери мястото си и да учи и расте заедно с нас. От първите дошли преди 15 години до „новобранците“, хората имат ориентир какво могат да получат от екипа и средата.
С този текст търсим хора, които умеят да се самомотивират, искат да учат, не се страхуват да поемат рискове и могат да поемат отговорност. Имаме много работа в момента, много бизнеси са вперили очи в нас и ни предстои да ги подкрепим по теми като декарбонизация, кръгова икономика, корпоративна отчетност, организационното развитие и всички други предизвикателства, които най-общо наричаме устойчиво развитие.
[1] ESG – Environmental, Social, Governance