Кошница с плодове, пресни кроасани и цветя. За морска ваканция или сватбено пътешествие ли помислихте? Преди няколко години свързвахме стереотипно тази комбинация с това. Сега е сутрешното посрещане за не малко хората в работната им среда и в България. Супер. Всички останали извън тези компании си мислят, че това е раят на офисната земя и не разбират как в подобни компании хората могат да са недоволни, дори да напускат!
Защо ведрото посрещане, добрата храна, картите за спорт, зоните за почивка и общуване в много компании не са достатъчни за 100-процентно щастливи служители в компанията? Краткият отговор е, защото не за всекиго са нужни. Как така? Така, защото всеки има индивидуални потребности и усещане за щастие. Това може да не включва масажи, а повече възможности за движение в рамките на работния ден, например. Може човек да не закусва изобщо, но да му трябва повече естествена светлина или да работи извън офиса.
Тогава как отразяваме и посрещаме всички потребности на различните хора, така че те да са щастливи, а компанията да просперира от това? Това е същността на темата за well-being през последните години и обхват на съвременните проучвания за благосъстоянието на хората в работната им среда.
Разбираме благосъстоянието като способността на хората да постигат синхрон между физическата, умствената, психическата и емоционалната си енергия, и организацията, в която те се отразяват. Това означава още хората да реализират възможностите си да бъдат креативни, новатори, интуитивни, емпатични, възприемчиви, съдействащи и адаптивни.
За компаниите това означава голяма възможност да подобрят организационната среда и култура по такъв начин, че да се възползват от целия потенциал на подобни мотивирани и ефективни служители.
Няма универсално разбиране за благоденствие
Затова холистичният подход си проправя път. Ключово за него е диференцирането на истинските потребности на хората от тези, с които работодателите удължават списъка с придобивки. Както и това как зачитането на тези потребности води до пълноценна реализация на основните бизнес цели. Дали това, което служителите получават, без да е ясно наистина какво искат, е това, което ги “дърпа” напред и води компанията до развитие и печалба. Или ако са зачетени и оценени нуждите им, това прави ли програмите за well-being свързани с това, което наистина е от значение?
Здрав дух в здраво тяло или обратното
След като в предишните броеве разгледахте емоционалния и умствения аспект на благосъстоянието, е ред да погледнем към физическия. Тоест ще видим как начинът, по който се чувстваме в тялото си, влияе на представянето ни.
На мен ми изглежда, че обичайно разбираме доброто здраве като способност да посрещаме натоварването, без това да ни изтощава или разболява. Без да намаляваме енергията и темпото, с което постигаме целите си в работата. А ще е идеално, ако си тръгваме с допълнително генерирана енергия. Това всъщност означава още способността ни да оказваме контрол върху факторите, които влияят на това. В това се вижда и най-голямата роля на компаниите – в подкрепата за този контрол.
През последните години американските организации остават най-напредничави в областта. Това се отнася както за физическото здраве, така и за психичното. Както за вътрешния, така и за външния свят на служителите – това, което ги заобикаля.
Към първата група спадат програми за физическа активност вътре или извън офиса, отказ от тютюнопушене, психично здраве и управление на стреса, клубове по хранене, места за спорт, за профилактика и лечение и други подобни.
В denkstatt например идват треньори по мобилност два пъти седмично и практикуваме в офиса. Променили сме средата малко: Monkey bar, лост, шведска стена, ластици и шалтета. Мобилността е ключ към основните болежки, свързани с ежедневното седене. Стигнахме до нея в съгласие, в комбинация с други спортове и го правим вече от доста време, като наблюдаваме съществени резултати. Провеждаме тренировките в работно време, независимо че осигуряваме и карти за спорт.
На база личен опит твърдим, че най-хубавите идеи във вашите компании ще дойдат от самите хора. За да си ги харесват, да се чувстват ангажирани и принадлежащи към нещо важно, да участват и да имат истинска полза. Важно е всички тези приятни преживявания да останат част от работния ден, а не да отнемат от личното време на хората извън офиса, да се приемат като подкрепа, а не като извънредно натоварване.
Работната среда също има съществено значение за състоянието на благоденствието на служителите, ако бъде съобразена с реалните им нужди. И това не означава само бюра за работа прав, светли помещения или ходене бос по пухкави килими. Според един от последните доклади на Global Wellness Institute, когато говорим за ергономия на средата, трябва да не забравяме, че личното ни пространство преминава в професионалното и двете имат равностойно значение за това как се чувстваме в средата на обитаване.
Сигурни сме, че във вашите организации има разнообразие от ефективни програми за well-being. Ще се радваме, ако споделите някои от тях и какво ги прави работещи. Така ще имаме още един повод за полезна статия по темата за благоденствието в Информатор и още добри идеи за споделяне.
Източници
Build Well to Live Well: Wellness Lifestyle Real Estate & Communities – January 2018
Virgin Pulse, The Business of Healthy Employees: A Survey of Workplace Health Priorities
USA Center for Disease Control and Quality of Life
Публикувано в: Информатор, специализирано списание на Българската асоциация за управление на хора